Beter zichtbaar op internet

Hoe goed is uw website te vinden op internet? Nu mensen steeds vaker online op zoek gaan naar producten en diensten is het van groot belang dat u te vinden bent. Werd de loodgieter vroeger in de Gouden Gids opgezocht, nu volstaat een simpele zoekopdracht in een zoekmachine. Zichtbaarheid op internet begint daarom met een hoge positie in de resultaten van de zoekmachines. De meeste bezoekers kijken niet verder dan enkele pagina’s met zoekresultaten om dan een andere zoekterm te proberen. Het is dan ook zaak om een dusdanig hoge positie (ranking) te krijgen zodat uw site te zien is in een van die eerste pagina’s, of beter nog: de allereerste.

De meeste bezoekers kijken niet verder dan enkele pagina’s met zoekresultaten om dan een andere zoekterm te proberen. Het is dan ook zaak om een dusdanig hoge positie (ranking) te krijgen zodat uw site te zien is in een van die eerste pagina’s, of beter nog: de allereerste.

Maar hoe komt uw pagina daar terecht? De zoekmachines proberen altijd om de meest relevante zoekresultaten bovenaan de pagina te krijgen. Dat wordt gewaardeerd door de gebruikers van die zoekmachine. Niemand zoekt graag door 10 pagina’s zinloze verwijzingen om vervolgens eindelijk iets relevants te vinden.

De zoekmachines zullen daarom met enige regelmaat uw website bezoeken en de inhoud daarvan analyseren. Deze analyse wordt volledig geautomatiseerd uitgevoerd door zogenaamde robots. Hoe deze analyse precies in elkaar zit en welke criteria er van belang zijn, is het geheim van de smid. De zoekmachines zullen de precieze procedure niet openbaar maken omdat zij zich daarmee kunnen onderscheiden van hun concurrenten.

De zoekmachines geven wel een aantal hints en richtlijnen. Als uw site aan die richtlijnen voldoet, dan kan de inhoud daarvan makkelijker of beter bepaald worden door de robot. Als gevolg daarvan komt u bij relevante zoekopdrachten hoger in de lijst van resultaten.

Om u te helpen deze richtlijnen te volgen is een hele nieuwe tak van diensten ontstaan: SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Een goede SEO adviseur zal uw site analyseren en aanbevelingen doen hoe de ranking kan worden verbeterd. Eventueel kan de adviseur u ook helpen om de aanpassingen daadwerkelijk door te voeren.

Helaas zijn er ook SEO adviseurs die nog een stapje verder gaan. Aan de hand van de richtlijnen kan namelijk globaal worden afgeleid waar de robots op letten. Met behulp van slimme trucs kan de robot misleid worden. Het gevolg is een onnatuurlijk hoge ranking. Pagina’s worden daardoor hoger getoond in de zoekresultaten dan andere pagina’s die voor de gebruikers van de zoekmachine veel relevanter zijn.

Dit gaat rechtstreeks in tegen het belang van de zoekmachines om de meest relevante zoekresultaten eerst te tonen. Zoekmachines treden dan ook hard op tegen misleiding van hun robots. Er zijn ondertussen veel voorbeelden van websites die geheel uit de index van de zoekmachine verwijderd werden nadat misleiding van de robot werd vastgesteld.

Hoe scheidt u nu het kaf van het koren onder de SEO dienstverleners? Met een paar kritische vragen kunt u een heel eind komen.

Hoe hoog gaat mijn ranking worden?
Dit is een strikvraag. Omdat het onbekend is hoe de rankings precies bepaald worden, kan niemand hier een absoluut antwoord op geven. Bedrijven die beweren dat u op de eerste pagina terecht zult komen, beloven zaken die zij nooit kunnen waarmaken.
De enige aannemelijke belofte is dat de pagina zal gaan stijgen. Maar deze belofte kan alleen ingelost worden als er daadwerkelijk dingen te verbeteren zijn.
Worden er technieken toegepast die door zoekmachines niet geaccepteerd worden?
Geen enkele adviseur zal deze vraag direct met ja beantwoorden. Een ja op deze vraag betekent immers dat u het risico loopt om helemaal uit de index van de zoekmachine verwijderd te worden.
Eventueel kunt u hier doorvragen naar een aantal specifieke technieken die niet worden toegestaan. Een veel voorkomende is het presenteren van andere inhoud aan de robot van een zoekmachine dan aan een reguliere bezoeker.
Worden er experimentele technieken toegepast om de ranking te verbeteren?
Deze technieken worden nog niet door zoekmachines bestraft maar zijn ook nog niet goedgekeurd. Daarmee is er een risico dat de techniek later alsnog als ongewenst beschouwd wordt. Zoekmachines zullen dan zonder waarschuwing maatregelen nemen. Het is het beste om enkel gebruik te maken van geaccepteerde technieken.
Worden er links naar andere websites geplaatst?
Het is bekend dat veel robots de reputatie van een website in hun analyse meenemen. Als er van veel andere sites gelinkt wordt naar een site dan vergroot dat de reputatie en daarmee de ranking.
Dit kan misbruikt worden door een SEO adviseur door bij al hun klanten links naar hun andere klanten te plaatsen. Dit wordt ook wel link farming genoemd. Hiermee wordt het reputatiesysteem beïnvloed en wordt daarom niet geaccepteerd.
Biedt u ondersteuning voor CMS?
Veel moderne websites worden opgebouwd in een Content Management System. Daarmee kunt u zelf gemakkelijk nieuwe pagina’s toevoegen of bestaande teksten wijzigen.
Niet alle SEO bedrijven kunnen daarmee overweg. Als het bedrijf gebruik maakt van geautomatiseerde systemen om uw ranking te verbeteren, dan wordt er soms buiten het CMS om gewerkt met zogenaamde landingspagina’s. Dit zijn pagina’s die speciaal gemaakt zijn om bezoekers te ontvangen die op een link in een zoekmachine geklikt hebben.
Dit is een onwenselijke situatie omdat uw bezoekers daardoor worden omgeleid naar pagina’s die eigenlijk geen onderdeel uitmaken van uw website. Wijziging van de content binnen uw CMS wordt niet automatisch doorgevoerd in deze landingspagina’s.
Wat is het betalingsmodel?
Een aantal bedrijven bieden hun diensten aan in een abonnementsvorm. Deze vorm is niet altijd reëel. Het meeste werk zit namelijk in het geschikt maken van een website voor de zoekmachines. Dit is echter een eenmalige actie. Er moet een goede reden zijn waarom u periodiek zou moeten doorbetalen.
Periodieke rapportages over hoe hoog uw pagina’s in de resultaten komen bij bepaalde zoektermen zijn zeker geen reden voor een duur abonnement. Wat interessant is, is hoeveel mensen daadwerkelijk doorklikken naar uw website. Het zou goed kunnen dat u die informatie al heeft omdat bij de hosting van veel websites ook site statistieken worden aangeboden.
Het kan ook interessant zijn om te kijken naar de tools voor webmasters van Google. Nadat u gevalideerd bent als eigenaar van de website ontvangt u een schat aan informatie over het zoekgedrag in verreweg de grootste zoekmachine op internet.

Reageren is niet mogelijk